استخر

استخر چه مواد مصرفی دارد؟

نگهداری و تمیز نگه داشتن لوازم استخر می تواند کار سختی باشد، به خصوص اگر مواد شیمیایی مناسبی نداشته باشید. بهتر است اصول اولیه را برای نگهداری منظم از استخر بدانید و همچنین مواد لازم برای مشکلات پیش بینی نشده استخر را در دسترس داشته باشید.

این مقاله تمام مواد شیمیایی استخر را که هر فردی باید با آنها آشنا باشد معرفی می کند. در انتها نیز لیست کوتاهی از این مواد مصرفی که باید در انبار نگهداری شوند ، آماده شده است.

مواد شیمیایی را به چه ترتیبی باید به استخر اضافه کرد؟

ترتیب صحیح افزودن مواد شیمیایی استخر در اینجا آمده است:

  1. قلیاییت کل (TA)
  2. pH
  3. سختی کلسیم
  4. ضد عفونی کننده (کلر)
  5. اسید سیانوریک (CYA)

و برای نتیجه ایده آل ، بهتر است که مواد شیمیایی را به ترتیب بالا به استخر اضافه کنید:

  • قلیاییت کل به تثبیت و جلوگیری از نوسانات pH کمک می کند.  تنظیم اولیه TA، تنظیم pH را بعدا آسان تر می کند.
  • سختی کلسیم بر نرمی فیزیکی آب تأثیر می گذارد.  زمانی که برای اولین بار سختی کلسیم استخر خود را متعادل می کنید تنظیم آن بسیار آسان تر خواهد بود.
  • PH بین 7.2 تا 7.5 آب را عالی نگه می دارد و کلر به طور موثر عمل می کند. اما سطح pH بالاتر اثربخشی کلر را به نصف یا بیشتر کاهش می دهد.
  • اسید سیانوریک یا CYA به عنوان یک تثبیت کننده مستقیم کلر عمل می کند، از آن در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و به ماندگاری طولانی تر آن کمک می کند. کلر خود را قبل از افزودن CYA  آزمایش کنید تا از قفل شدن کلر جلوگیری کنید، زیرا اکثر محصولات کلر خودشان حاوی CYA هستند.

آیا می توان مواد شیمیایی استخر را مخلوط کرد؟

پاسخ به این سوال این است: هرگز.  هرگز مواد شیمیایی استخر را با هم مخلوط نکنید.

ممکن است به نظر برسد که اینکار باعث صرفه جویی در زمان می شود، اما کار بسیار خطرناک و پرریسکی است. برخی از واکنش های شیمیایی می توانند بخارات سمی تولید کنند و حتی باعث انفجار در استخر شوند.بنابراین برای سلامتی و ایمنی خود و دیگران، هرگز مواد شیمیایی استخر را با هم مخلوط نکنید.

همیشه مواد شیمیایی استخر را یکی یکی اضافه کنید .این روش صحیح تر است و زمانی که به ترتیب درست انجام شود بسیار موثرتر می باشد.

به چه مواد شیمیایی استخر نیاز دارم و چه مقدار؟

ضدعفونی کننده ها

هنگامی که صحبت از ضدعفونی کردن آب و لوازم استخر می شود، چند گزینه مختلف دارید:

قرص کلر

هر قرص کلر می تواند تا 5 پی پی ام کلر آزاد به ازای هر 10000 گالن آب اضافه کند. برای اضافه کردن کلر به آب از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. بهترین روش استفاده از دستگاه های کلریناتور است که به صورت خودکار کلر را به آب اضافه می کنند.

دستورالعمل: از 2 قرص کلر برای هر 10000 گالن در هفته استفاده کنید.

 

 

شوک

یک کیسه نیم کیلویی شوک استخر می تواند کلر آزاد استخر شما را 8 تا 10 پی پی ام در هر 10000 گالن افزایش دهد. این ماده در مواقعی که کلرامین های زیادی در آب تشکیل می شود یا رنگ آب استخر در اثر زیاد بودن جلبک ها سبز می شود، استفاده می گردد. شوک در واقع همان کلر است که به میزان دو برابر کلرامین های موجود در آب در استخر ریخته می شود.

دستورالعمل: از 1 کیسه شوک برای هر 10000 گالن آب، در هفته (در صورت نیاز) استفاده کنید.

 

بیگوانید

یک جایگزین غیر کلر و مبتنی بر پراکسید هیدروژن برای قرص های کلر است. اگرچه برای پوست ملایم تر است، اما فقط می توان آن را با مواد شیمیایی خاصی استفاده کرد، بنابراین با هیچ یک از مواد شیمیایی در این لیست سازگار نیست.

دستورالعمل: به اندازه ای بیگوانید اضافه کنید تا به سطح ضدعفونی کننده 30 تا 50 پی پی ام برسید.

 

برم

برم جایگزین ملایم دیگری برای کلر است. اما بر خلاف کلر، تثبیت نشده است. این باعث می شود که برم برای استفاده در داخل خانه بهترین گزینه باشد، جایی که نور خورشید آن را نمی سوزاند. عالی برای اسپاها در آب گرم بهتر عمل می کند و می تواند با شوک دوباره بازسازی شود.  PH آن پایدارتر نیز هست.

دستورالعمل: به اندازه ای برم اضافه کنید تا به سطح ضدعفونی کننده 3 تا 5 پی پی ام برسید.

نمک (استخر آب نمک)

اگر یک استخر شور دارید، این بخش برای آب و لوازم استخر شما مناسب است. یک کیلو نمک استخر به ازای هر 10000 گالن آب، سطح شوری شما را 1000 پی پی ام افزایش می دهد. سطح شوری ایده آل استخر حدود 3200 ppm است.

دستورالعمل: برای افزایش سطح شوری استخر از 0 تا 3200 پی پی ام، برای هر 10000 گالن آب از 6 کیسه یک کیلویی نمک استخر استفاده کنید.

متعادل کننده های آب

برای حفظ تعادل آب، باید استخر را چندین بار در هفته از نظر سطح کلر و pH آزمایش کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید. هر چند هفته یکبار اگر مشکلی با pH دارید، میزان قلیائیت کل را آزمایش کنید و سختی کلسیم و سطح اسید سیانوریک را هر ماه آزمایش کنید.

افزایش دهنده قلیاییت (بی کربنات سدیم)

نیم کیلوگرم از بی کربنات سدیم به ازای هر 10000 گالن، قلیائیت کل را 10 ppm افزایش می دهد. و محدوده ایده آل برای قلیاییت کل 80 تا 120 ppm است.

 

نکته حرفه ای: می توانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید.

دستورالعمل: از نیم کیلو بی کربنات سدیم برای هر 10000 گالن آب استفاده کنید تا قلیائیت کل را 10 پی پی ام افزایش دهید.

کاهش دهنده قلیائیت (اسید خشک)

اگر سطح قلیایی کل شما خیلی زیاد است، می توانید با استفاده از اسید خشک آن را کاهش دهید.

دستورالعمل: از 1 کیلوگرم اسید خشک در هر 10000 گالن برای کاهش TA به میزان 10 ppm استفاده کنید.

افزایش دهنده PH (خاکستر سودا)

PH  خوب به کلر شما کمک می کند بهتر کار کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین بر میزان خورندگی کلر، خنثی یا رسوب تشکیل دهنده آب شما تأثیر می گذارد.

یبرای هر 10000 گالن آب، 6 اونس کربنات سدیم (خاکستر سودا) pH را 0.2 افزایش می دهد . و سطح pH ایده آل از 7.2 تا 7.6 متغیر است.

دستورالعمل: از 6 اونس خاکستر سودا برای هر 10000 گالن آب استفاده کنید تا pH را تا 0.2 افزایش دهید.

اگر خاکستر سودا ندارید، می توانید بوراکس به استخر خود اضافه کنید تا PH را افزایش دهید.

کاهش دهنده  PH

اگر سطح pH شما خیلی بالا رفت، می توانید با استفاده از بی سولفات سدیم یا اسید موریاتیک آن را کاهش دهید.

افزایش دهنده سختی کلسیم

سختی کلسیم بر میزان نرم یا ابریشمی بودن آب شما تأثیر می گذارد.محدوده ایده آل برای سختی کلسیم بین 200 تا 400 ppm است. هر چقدر بالاتر باشد متوجه تفاوت در بافت آب خود خواهید شد.

500 گرم از افزایش دهنده سختی کلسیم، سختی را 8 پی پی ام در هر 10000 گالن افزایش می دهد. محدوده توصیه شده 200 الی 400 PPM است.

اسید سیانوریک (تثبیت کننده استخر)

CYA  یا اسید سیانوریک یک ماده شیمیایی در لوازم استخر است که بیشتر به عنوان تثبیت کننده کلر شناخته می شود. به دو صورت پودر و مایع عرضه می شود. و اغلب، آن را در قرص های تری کلر یا شوک دی کلر می بینید.

تا آنجا که به علم شیمی مربوط می شود، اسید سیانوریک در دسته ای از ترکیبات خاص به نام تریازین ها قرار می گیرد.همانطور که از نام آن پیداست، CYA  به تثبیت تعادل شیمیایی استخر شما کمک می کند.  و به طور خاص، سطح کلر شما.

چرا استخر شما به CYA نیاز دارد؟

آیا میدانستید خورشید در سوزاندن کلر استخر بسیار موثر است. به طور معمول، هنگامی که کلر را به آب خود اضافه می کنید، یون های هیپوکلریت تجزیه می شود. و این یون ها همان چیزی هستند که به آلاینده ها متصل می شوند، آب شما را ضد عفونی می کنند و کلر ترکیبی ایجاد می کنند.

اما زمانی که پرتوهای فرابنفش خورشید به این یون ها می تابد، آنها را جدا کرده و از بین می برند. به همین دلیل است که کلر وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد بسیار کم اثر می شود. و به همین دلیل است که در روزهای آفتابی باید بیشتر آن را اضافه کنید.البته، اگر از کلر همراه با CYA استفاده می کنید، این داستان دیگری است.

اسید سیانوریک چه می کند؟

اسید سیانوریک به عنوان یک ضد آفتاب برای کلر شما عمل می کند و از سوختن آن در زیر نور خورشید محافظت می کند. دقیقاً به همان روشی که ضد آفتاب واقعی از پوست شما در برابر سوختگی محافظت می کند.اما این همه ماجرا نیست.

با محافظت از کلر در برابر اشعه ماوراء بنفش، CYA  به تثبیت سطح کلر شما کمک می کند. به همین دلیل است که در وهله اول به اغلب محصولات کلر اضافه می شود.کلری که از سوختن در زیر نور خورشید محافظت شود، ماندگاری بیشتری دارد. و این بدان معنی است که سطوح ضدعفونی کننده پایدارتر و هزینه کمتری برای مواد شیمیایی خرج می شود.

CYA چگونه کار می کند؟

اسید سیانوریک به یون های هیپوکلریت سدیم متصل می شود و به عنوان یک سپر محافظ در برابر اشعه UV عمل می کند. این اجازه می دهد تا کلر به اندازه کافی فعال بماند تا در نهایت به یک آلاینده متصل شود و به کلر ترکیبی یا کلرامین تبدیل شود. کلر با CYA  8 برابر موثرتر و قوی تر در برابر خورشید است.

چگونه اسید سیانوریک (CYA) بر کلر تأثیر می گذارد؟

سطوح بالای CYA در واقع اثر معکوس بر کلر دارد و باعث می شود که کلر اثربخشی کمتری داشته باشد. و در نهایت، اگر بیش از حد بالا بروند، می توانند باعث قفل شدن کلر شوند. یک ماده شیمیایی طراحی شده برای کمک به عملکرد بهتر در آب و لوازم استخر می تواند به طور کلی از کارکرد آن جلوگیری کند.

500 گرم اسید سیانوریک سطح CYA را 12 پی پی ام در هر 10000 گالن افزایش می دهد. محدوده توصیه شده 30 الی 50 PPM است.  اسید سیانوریک از کلر در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. مقادیر کمی به دی کلر و تری کلر اضافه می شود. اگر استخر تخلیه شده بود برای حفظ آن 30-50 ppm اضافه کنید. اگر سطح CYA بسیار بالاتر از 50 ppm شد، مقداری آب تخلیه کنید و دوباره پر کنید.

خنثی کننده کلر

از تیوسولفات سدیم گرانول اگر غلظت کلر خیلی زیاد شد استفاده کنید. یک پوند تیوسولفات سطح کلر آزاد را تا حدود 10 پی پی ام در 10000 گالن آب استخر کاهش می دهد.

بسته‌های ترکیبی شیمیایی

بسته‌های شیمیایی ترکیبی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، شامل قرص‌ها، شوک، جلبک‌کش‌ها و لکه‌کش است که برای نگهداری کل استخر به آن‌ها نیاز دارید. این بسته ها یک راه عالی برای شروع کار با موارد ضروری هستند.

اکسید کننده ها

اکسید کننده ها ضدعفونی کننده های ثانویه هستند که هر چند هفته یکبار برای از بین بردن جلبک ها و باکتری ها استفاده می شوند.

شوک های کلر یا غیر کلر: نوعی اکسید کننده هستند که به صورت پودری وجود دارند. فقط کیسه را باز کنید و داخل استخر بریزید.

هیپوکلریت کلسیم : شوک استخر کال هیپو برای ضدعفونی سریع آب استخر، افزایش سطح کلر و از بین بردن جلبک ها استفاده می شود. بهترین عملکرد را با سطح pH پایین حدود 7.2 دارد.

شوک آزاد کلر : مونوپرسولفات پتاسیم دانه ای ( غیر کلر)  یک ضدعفونی کننده مبتنی بر اکسیژن سریع الاثر که بدون هیچ اثری می سوزد و می توانید بلافاصله پس از استفاده شنا کنید.

مواد شیمیایی تخصصی

مواد شیمیایی ویژه بسیاری وجود دارند که می توانند در هنگام بروز مشکلات غیرمنتظره یا برای حفظ ظاهر استخر و لوازم استخر برای شما مفید باشند. مواد شیمیایی تخصصی یکی از بزرگترین دسته مواد شیمیایی استخر است، که برای هر مشکل احتمالی ضروری است.

 

جلبک کش

جلبک کش استخر جلبک های موجود را می کشد و به جلوگیری از تخم ریزی هاگ های جدید کمک می کند. اما برای اینکه به طور موثر کار کند، باید به درستی از آن استفاده کرد.جلبک کش اگر پس از متعادل کردن آب به آن اضافه شود بهترین کارایی را دارد.

برخی از آنها بر پایه مس هستند. بیشتر آنها پلیمرهای غیرفلزی هستند. جلبک کش ها به جلوگیری از رشد جلبک در استخر شما کمک می کنند. از شوک استخر برای از بین بردن جلبک ها و از جلبک کش ها برای جلوگیری از بازگشت آن استفاده کنید.

 

حذف کننده فسفات

اگر می خواهید جلبک کش خود را تقویت کنید، استفاده از حذف کننده فسفات می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. این ماده برای کمک به فیلتراسیون شما طراحی شده است تا فسفات های باقی مانده در آب را حذف کند، از جمله نوعی که جلبک ها از آن تغذیه می کنند. حذف کننده های فسفات فسفات های موجود در آب را تجزیه می کنند. فسفات ها منبع غذایی اولیه جلبک ها هستند. بدون غذا، جلبک ها نمی توانند زنده بمانند.

شفاف کننده استخر

شفاف ‌کننده‌ها با جمع‌کردن آلاینده‌های موجود در آب کار می‌کنند، که گرفتن آنها را برای فیلتر آسان‌تر می‌کند. شفاف کننده ها ذرات ریز را منعقد می‌کنند و به ذرات بزرگ‌تری تبدیل می‌کنند که می‌توانند در فیلتر استخر محبوس شوند. فلوکولانت ها ذرات را به صورت توده های سنگین جذب می کنند که برای راحت شدن جاروبرقی به زیر استخر فرو می روند.

آنزیم های استخر

آنزیم های استخر موادی هستند که از تشکیل لجن صورتی در استخر جلوگیری می کنند. همچنین برای مبارزه با لکه های ارگانیک و حذف آنها موثر هستند. آنزیم‌ها، روغن‌ها و سایر آلودگی‌های ارگانیک غیر زنده را در آب می‌شکنند و کف‌ها، روغن‌ها و بوها را از بین می‌برند.

مواد مخصوص پیشگیری از لک و جرم گیری

این مواد شیمیایی دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که از نامشان پیداست.  شما باید هر کدام را جداگانه خریداری کنید.هم برای لکه های آلی و هم برای لکه های فلزی و همچنین برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن کلسیم، به پاک کننده لکه نیاز دارید. پاک کننده های لکه از لکه های سطحی، پوسته پوسته شدن و آب رنگی ناشی از مواد معدنی و فلزات موجود در آب جلوگیری می کند و آنها را از بین می برد.

پاک کننده کاشی و وینیل

برای کمک به پاک کردن روغن ها و چربی های تجمع یافته در اطراف خط آب یا روی پله ها، اسکیمرها، تخته های شیرجه، سرسره ها و لوازم استخر عالی عمل می کند. پاک کننده کاشی استخر بر شیمی استخر تأثیر نمی گذارد.

پاک کننده های فیلتر

برای تمیز کردن شن ، DE  و عناصر فیلتر کارتریج استفاده می شود تا فیلتر شما به خوبی کار کند. روغن ها، مواد معدنی، فلزات و سایر گیره های گرفتگی فیلتر را از بین می برد.

آهنرباهای فلزی

از این عوامل جداکننده برای جذب کردن فلزات از آب و نگه داشتن آنها استفاده می شود تا سطوح استخر شما را لکه دار نکنند.

چه مواد شیمیایی را باید در دسترس داشت؟

استخرهای معمولی باید حداقل مواد شیمیایی زیر را در دسترس داشته باشند، حتی اگر از کلرکننده نمک استفاده کنید ، هر از گاهی به این مواد شیمیایی برای استخر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • قرص کلر و شوک استخر
  • افزایش دهنده و کاهش دهنده PH
  • نوارهای تست یا کیت تست

هر استخر همچنین به لوازم استخر  و مواد شیمیایی دیگری برای افزایش سطح کلسیم، سیانوریک یا قلیاییت نیاز دارد. زلال‌کننده‌ها، آنزیم‌ها، جلبک‌کش‌ها می‌توانند بخش مهمی از روال کلی باشند مخصوصاً زمانی که شما در شرایط سختی قرار دارید.

نتیجه گیری

شما به عنوان صاحب استخر باید بدانید که به کدام مواد استخر و چه مقدار نیاز دارید. در اینجا خلاصه ای سریع از مواد شیمیایی استخر که برای راه اندازی لوازم استخر خود نیاز دارید لیست شده است:

  • قرص کلر
  • شوک استخر
  • افزایش دهنده قلیاییت (بی کربنات سدیم)
  • کاهش دهنده قلیائیت (اسید خشک)
  • افزایش دهنده سختی کلسیم (کلرید کلسیم)
  • اسید سیانوریک
  • جلبک کش استخر

دیدگاهتان را بنویسید