استخر

استخرهای مناسب جهت باغ و روف گاردن

گرمای تابستان تقریبا غیر قابل تحمل است و حیاط خانه ها امروزه کوچک و تنگ هستند. اگر دارای یک حیاط شخصی و بزرگ هستید ممکن است به ساخت استخر شنا در باغ فکر کنید . اگر هم در آپارتمان زندگی می کنید، در شهرهای بزرگ با پیشرفت آپارتمان نشینی هیچ حیاطی معلق به خود نخواهید داشت.  اما رویای داشتن استخر شخصی برای آب تنی و فرار از گرمای تابستان اجتناب ناپذیر است.

اکنون از خود می‌پرسید: “آیا سقف من تحمل نگهداری استخر را دارد؟” هنگام تعمق در مورد استفاده یا عدم استفاده از فضای پشت بام باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود. ما اطلاعات بسیار خوبی برای کمک به شما در ساخت استخر در روف گاردن یا داخل باغ گردآوری کرده ایم.

استخر روف گاردن اصلاً دور از ذهن نیست، تا زمانی که سقف شما از نظر ساختاری سالم باشد. برای اطمینان از این موضوع، قبل از هر چیز با یک سازنده حرفه ای مشورت کنید تا مطمئن شوید:

  • قاب برای نگه داشتن وزن استخر در هنگام پر شدن از آب کافی است.
  • سقف شما به اندازه کافی صاف است که استخر را در خود جای دهد.
  • استخری که انتخاب می کنید از مواد مناسب برای پشت بام ساخته شده است.
  • این سازه پس از تکمیل به قوانین ساختمانی پایبند است.

اکنون می دانید که ساخت استخر شنا در باغ و روف گاردن امکان پذیر است، اما چگونه می توانید این رویا را به واقعیت تبدیل کنید؟ قبل از ساخت یک استخر جدید ، ادامه مطلب را بخوانید تا مراحل مربوطه را بیشتر بررسی کنید.

ساخت استخر در روف گاردن

ساختار و محدودیت تحمل وزن سقف خود را بدانید

وزن آب داخل استخر بسیار زیاد است. یک استخر 3.5 در 7.5  متری با عمق متوسط ​​1.5 متر حدود 8600 گالن آب را در خود جای می دهد. این مقدار تقریباً 31751 کیلو است!   نوع استخری که روی پشت بام خود می سازید می تواند از نظر اندازه متفاوت باشد. وقتی تصمیم می‌گیرید چه اندازه استخر روی پشت بام خود داشته باشید، بدانید سقف شما چقدر وزن را می‌تواند تحمل کند. برای این کار با یک متخصص مشورت کنید، اما حواستان به قاب بندی خانه باشد.

اگر قرار است ساخت استخر شنا در پشت بام شما انجام شود، باید چارچوب کافی وجود داشته باشد، بنابراین وزن استخر بر روی دیواره ها نیز مهم است است. تعداد افرادی که ممکن است در استخر خود داشته باشید را نیز در نظر بگیرید، زیرا این موضوع می تواند مقدار قابل توجهی به وزن استخر اضافه کند. سقف شما همچنین باید مسطح و به اندازه کافی بزرگ باشد که استخر را در خود جای دهد.

سقف شما چقدر می تواند وزن را تحمل کند؟

اکثر قوانین ساختمانی سقف را به گونه ای تعیین می کنند که بتواند حداقل 9 کیلوگرم در هر 30 سانتی متر را نگه دارد.  کیلو بر متر مربع، معیار اندازه گیری فشاری است که یک جسم بر متر در هر ناحیه وارد می کند.

برخی از سقف‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تا 45 کیلوگرم در متر مربع را تحمل می‌کنند، بنابراین امیدواریم اگر به فکر ساخت استخر روف گاردن هستید، سقفی که در حال حاضر دارید یکی از آن‌ها باشد. یافتن میزانی که در هر متر مربع سقف شما می تواند نگه دارد تا حد زیادی به فاصله بین تیرهای تکیه گاه و میزان باری که به دیوارهای پشتیبان و باربر منتقل می شود بستگی دارد. قبل از گذاشتن هر چیز سنگین روی پشت بام، با یک متخصص ساختمان مشورت کنید.

موادی که استخر شما از آن ساخته خواهد شد را در نظر بگیرید

استخرها به طور معمول از مواد سنگین مانند سیمان و بتن ساخته می شوند.  اما استخر روف گاردن باید از مواد بسیار سبک تری ساخته شود. استدلال هایی وجود دارد که باید چند ماده مختلف برای این کار ارائه شود.  متریال اصلی برای ساخت روف گاردن که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می شود فولاد ضد زنگ یا فایبرگلاس است.

استخرهای فولادی ضد زنگ مطلوب هستند زیرا فلز سبک، بادوام است و زنگ نمی‌زند. از آنجایی که استخر روف گاردن در  بالای خانه خواهد بود، نگه داشتن آب در استخر و عدم نشتی به داخل خانه ،دلیل محکمی برای استفاده از فولاد است.

استخرهای فایبرگلاس نیز سبک وزن هستند. آنها نیاز به نگهداری کمتری دارند، کمتر در معرض جلبک ها هستند و سریع نصب می شوند. هنگام نصب استخر در ارتفاعات بالاتر از سطح زمین، نگهداری استخر قطعاً مورد توجه است. در هر صورت، همیشه وزن کلی مواد خود را در نظر داشته باشید.

قوانین ساخت استخر روف گاردن را در منطقه خود پرس و جو کنید

قوانین ساختمانی برای محافظت از رفاه عمومی عموم در داخل ساختمان ها وضع شده است. حوزه های قضایی در مناطق مختلف ،  قوانین مختلفی دارند که باید هنگام شروع ساخت و ساز از آنها پیروی کرد.  بهتر است قبل از شروع ساخت استخر شنا بدانید که  مقررات مربوط به حوزه قضایی شما چیست. بسیاری از مناطق در ایران نیازی به اخذ مجوز از شهرداری برای ساخت روف گاردن ندارند.

بهتر نیست یک استخر بادی برای روف گاردن خود سفارش بدهم؟

آیا به این فکر افتاده اید که از دردسرهای ساخت و ساز صرف نظر کنید و با یک کلیک ساده یک استخر بادی از دیجی کالا برای روف گاردن خود سفارش دهید؟ از نظر فنی، یک استخر کوچک بادی روی یک سقف استاندارد می تواند جای خود را داشته باشد ، اما این چیزی نیست که ما توصیه کنیم. نوسان آب، احتمال سرریز و نشت در استخرهای بادی خطراتی هستند که سقف خانه نباید آنها را متحمل شود. مخصوصا اگر یک سقف قدیمی و آسیب دیده دارید، یک اشتباه کوچک می تواند یک نتیجه دردناک برای یکپارچگی خانه شما داشته باشد. اگر استخر بادی آن چیزی است که برای سقف خود می خواهید، به سوراخ شدن آن توسط پرندگان و جوندگان باغ نیز فکر کنید.

آیا می توانم جکوزی روی روف گاردن قرار دهم؟

شما همچنین می توانید یک جکوزی روی روف گاردن خود نصب کنید. تمام اطلاعات ذکر شده در ساخت استخر شنا در مورد جکوزی ها نیز صدق می کند. تفاوت اصلی در مورد جکوزی ها این است که اکثر آنها به پریزهای استاندارد مجهز نیستند. باید اطمینان حاصل کنید که سیم کشی برق مناسب برای نگه داشتن جکوزی در دمای مورد نظر وجود دارد. همانند یک استخر روف گاردن ، باید یک شیر تخلیه نیز در محل وجود داشته باشد تا مطمئن شوید که آب ریزش یا نشتی پیدا نمی کند.

آیا استخر روف گاردن گرانتر از استخر های معمولی است؟

استخرهای روف گاردن معمولا گرانتر از استخرهای معمولی هستند. نه تنها برای قرار دادن استخر روی پشت بام به تجهیزات بیشتری نیاز است، بلکه باید با لوله کش ها و برقکاران بیشتری مشورت کنید. اکثر استخرهای پشت بام مثل یک کشتی شناور در داخل یک استخر بزرگتر هستند تا از لرزش های وحشتناک سقف یا نشت به خانه جلوگیری کنند . بنابراین به ساخت 2 استخر تودرتو نیاز دارید و  مواد بیشتر برابر با سرمایه گذاری بیشتر است.

اگر سقف شما نیاز به ارتقاء ساختاری برای تحمل وزن استخر دارد، خود را برای هزینه های بیشتر آماده کنید. فراموش نکنید که باید با سایر همسایه ها مشورت کنید. برای کسانی که حیاطی برای لذت بردن از استخر ندارند، استخر روی پشت بام به احتمال زیاد تنها گزینه است. اما در صورتیکه باغ بزرگی دارید بهتر است به گزینه های راحت تری مثل ساخت استخر در باغ فکر کنید.

ساخت استخر شنا در باغ

برای بسیاری از افراد ، یک فضای باز آرامش بخش مساوی با یک استخر در باغ است، به خصوص در هوای گرم.  استخر باغ باید از نظر سبک و مصالح با سبک معماری خانه ای که قرار است در آن قرار گیرد هماهنگ می شود. علاوه بر این، بدیهی است که همیشه باید نیازها و ترجیحات مشتری را برآورده کند.

 

برای معرفی یکی از انواع بی نهایت استخرهای موجود در همه اشکال و مواد موجود در بازار، یا جکوزی در یک باغ کوچک  باید به زیبایی استخر توجه شود. منطقه ساخت استخر شنا و نگهداری آن  باید نوردهی عالی داشته باشد، مسیرهای پیاده روی، فضاهایی برای استراحت و آرامش فراهم باشد، درهم و برهم نباشند و مراقبت از آنها آسان باشد، و اطراف آن عاری از علف های هرز اطراف باشند.استخرهای شنا حتی در باغ‌های کوچک و متوسط ​​ با شکل و اندازه مناسب، قرار می‌گیرند و همان جذابیت فضاهای سبز بزرگ‌تر را ایجاد می‌کنند، اما با محیطی دنج‌تر و صمیمی‌تر.

اول و مهمتر از همه، شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک استخر می خواهید ایجاد کنید یا یک حوض شنا.اگر شنای زیاد، مراقبت بیشتر و تفریح را دوست دارید احتمالاً یک استخر شنا در باغ برای شما بهترین است. نکات مهمی وجود دارد که استخر را برای طراحی در باغ مناسب می کند.

طراحی خود را ساده نگه دارید

برای ساخت استخر در باغ ویژگی های طراحی را به حداقل برسانید.  دیوارهای سنگی و آب نما و وسایل تفریحی عالی به نظر می رسند، اما به دلیل روباز بودن باغ احتمال خرابی یا دزدیده شدن در آنها وجود دارد. علاوه بر ان  همه آنها هزینه بیشتری را در ساخت استخر شنا اضافه می کنند .

سعی کنید کف استخر و دیواره ها را صاف بسازید

ساخت استخر شنا با کف صاف به معنای تمیز کردن راحتتر و مراقبت کمتر است. علاوه بر هزینه بیشتر در استخرهایی با سطوح برجسته ، جلبک ها بیشتر در لابلای این خطوط نفوذ می کنند و هزینه های تعمیر و نگهداری شما را افزایش می دهند.

شکل مستطیلی برای استخر باغ بهترین است

اکثر استخرهای شنای باغ مستطیلی شکل هستند که ساخت آن ارزانتر است. علاوه بر این در یک باغ بزرگ امکان نظارت کامل بر روی کودکان وجود ندارد. هر چقدر شکل استخر ساده تر باشد مراقبت از بچه ها هنگام شنا راحتتر است.

ایمنی استخر را فراموش نکنید

در حالی که استخرهای شنا برای پایداری به عمق نیاز دارند، استخرهای باغ می توانند به اندازه دلخواه کم عمق یا عمیق باشند. اگر در مورد ایمنی در غواصی نگران نیستید، 1.5 متر عمق مناسبی است، به راحتی تمیز می شود و سطح آن استاندارد است. اگر سعی دارید استفاده از فولاد را به حداقل برسانید، آنها را با بتن اضافی تقویت کنید.

از آستر مشکی استفاده کنید

آسترهای مشکی افزایش حرارت غیرفعال بالایی تولید می کنند، بنابراین نیاز به گرمایش استخر بسیار ارزان تر و حتی غیر ضروری خواهد شد.

آیا مکان باغ من روی ساخت استخر شنا تاثیر دارد؟

ساخت استخرها در یک مکان هموار آسان تر است، بنابراین اگر باغ شما شیب تند داشته باشد، هزینه های ساخت و ساز بیشتر خواهد شد. شرایطی مانند سطح بالای آب یا خاک بسیار شنی، سنگی یا ناپایدار نیز ساخت استخر را پیچیده تر می کند.اندازه و موقعیت ملک شما به طور معمول اندازه، شکل و طراحی ساخت استخر شنا را تعیین می کند.

نحوه تصمیم گیری برای قرار دادن محل استخر:

  • خطوطدید: دید شما به استخر از داخل خانه و بقیه باغ مهم است. اضافه کردن نور یا آب نماها باعث افزایش دید می شود. اگر بچه دارید دیدن استخر از خانه ضروری است.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن استخر در معرض نور خورشید به گرم نگه داشتن آب کمک می کند. درختان بزرگ می توانند جلوی نور خورشید را بگیرند و برگ ها را در آب بیاندازند.
  • قرار گرفتن در معرض باد: باد آب را خنک می کند و تبخیر را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این کار سرپناه بسازید.
  • دسترسی: افراد چگونه وارد استخر و خارج می شوند؟ کجا دور استخر می نشینید؟
  • کمدهای نگهداری: تجهیزات تصفیه، پاک کننده استخر، اسباب بازی ها و چترهای آفتاب را در کجا نگهداری می کنید؟

بتن یا فایبر گلاس؟

بتن و فایبرگلاس محبوب ترین مواد برای ساخت استخر شنا هستند. استخر بتنی در زمین تقویت شده با فولاد به عنوان قوی ترین و بادوام ترین گزینه استخر در نظر گرفته می شود، اما پیشرفت در فناوری کامپوزیت فایبرگلاس باعث افزایش طول عمر و استحکام این ماده شده است.

اگرچه استفاده از تکنیک های بتن پاشیده شده (به جای بتن ریخته شده در جعبه) روند را تسریع کرده است، اما نصب استخر بتنی می تواند حدود سه ماه طول بکشد، بسیار طولانی تر از فایبرگلاس (حداقل سه روز). آب و هوای بد می تواند ساخت و ساز را مختل کند و ماهیت متخلخل بتن می تواند منجر به رشد جلبک ها و مشکلات قالب شود اگر سطح به درستی تمیز نشود.

اگر می خواهید طراحی استخر داشته باشید، بتن از نظر شکل، اندازه و عمق انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. شما همچنین می توانید یک لبه بی نهایت یا اینفینیتی با یک منظره زیبا داشته باشید. گزینه های زیادی برای تکمیل فضای داخلی استخر بتنی نیز وجود دارد، از جمله گچ مرمر، کاشی، سنگریزه، کوارتز رنگی، رنگ استخر یا وینیل.

نکات مهم برای ساخت استخر شنا در باغ

  • اگر برای تابستان استخر می‌خواهید، باید از پاییز سال قبل به فکر ساخت استخر شنا باشید و تا بهار آن را بسازید. ساخت یک استخر حدود 16 تا 20 هفته طول می کشد.
  • پوشش یا کاور استخر برای حفظ گرما و جلوگیری از ریختن زباله و برگ در باغ حیاتی است. ما یک کاور خودکار را توصیه می کنیم که با فشار دادن یک دکمه باز و بسته می شود. کاورهای دستی دست و پا گیر هستند و دو یا سه نفر را برای جا دادن نیاز دارند.
  • این تصور غلط وجود دارد که استخر عمیق تر بهتر است. استخرهای با عمق استاندارد معمولاً برای تمام اعضای خانواده مناسب هستند، اما اگر می خواهید غواصی داشته باشید، حداقل عمق 2.2 متر لازم است.
  • سنگ‌های طبیعی مانند سنگ آهک در مواد شیمیایی استخر حل می‌شوند، اما کاشی‌های چینی تقریباً تخریب‌ناپذیر هستند و از سنگ‌های طبیعی زیباترند.

نتیجه گیری

برای ساخت استخر در روف گاردن نکته حائز اهمیت در نظر گرفتن قدرت تحمل سقف نسبت به وزن استخر است. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری باید با مهندسین و کارشناسان متخصص مشورت نمایید. به طور معمول هزینه های ساخت استخر در روف گاردن بیشتر است . در ساخت استخر شنا در باغ نکات مهم و قابل توجهی وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداختیم. بهتر است نسبت به این امر آگاهی های لازم را کسب کنید سپس اقدام به نصب و طراحی استخر در باغ و روف گاردن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید