استخر

استخر شنا مناسب خانه من

آیا تصمیم دارید در خانه خود یک استخر بسازید؟ درباره نصب استخرهای سرپوشیده و روباز، از جمله هزینه آنها چیزی می دانید؟ ساخت استخر شنا می تواند جذاب به نظر برسد، به خصوص در فصل تابستان که موج گرما بیشتر است. با این حال، همانطور که می توانید تصور کنید، سرمایه گذاری در یک استخر ، چه در فضای باز یا سرپوشیده، سرمایه  گذاری کمی نیست.

استخرها نه تنها فضای زیادی را اشغال می کنند، بلکه نصب و گرمایش آنها گران است و نگهداری از استخر بی کیفیت باعث دردسر برای شما می شود. از طرفی برای ماه های زیادی از سال غیرقابل استفاده هستند.

در این مقاله در مورد استخرهای شنا، تمام عناصر حیاتی از نصب و راه اندازی گرفته تا گرم کردن و نگهداری استخر را پوشش خواهیم داد. برای شروع این سوال را از خود بپرسید:

واقعاً چقدر از استخر خود استفاده خواهم کرد؟

استخر سرپوشیده بهتر است یا روباز؟

شکی نیست که استخر سرپوشیده به عنوان یک دارایی برای خانه‌ تلقی می‌شود و می‌تواند به راحتی آن را در خود جای دهد. در آب و هوای معتدل کشور ما، استخر روباز معمولاً خیلی کم استفاده می‌شود . درست است که یک باغ جذاب خواهید داشت، اما هزینه های تعمیر و نگهداری آن در فصول سرد سال را نیز در نظر بگیرید.

هزینه نصب استخر چقدر است؟

ارزان ترین استخر، ساخت استخر شنا روی زمین است که هر فردی به راحتی می تواند آن را نصب کند. این استخرها هیچ ارزشی به ملک اضافه نمی کنند،  با این حال، برداشتن آن راحت تر از استخر درون زمینی است.

استخرهای پیش ساخت درون زمین مقرون بصرفه هستند و هزینه مصالح ساختمانی و اجاره ماشین آلات نیز به آن افزوده می شود، اما برای نصب آن به دانش ساختمانی نیاز دارید.

اگر برای نصب به یک متخصص پول پرداخت می‌کنید، باید هزینه‌های خاکبرداری، گود‌برداری، مصالح ساختمانی مانند بتن و بلوک‌سازی و هر گونه کار تخصصی مانند کف‌کشی را در نظر بگیرید. هزینه های کار بستگی به منطقه ای که در آن زندگی می کنید دارد.

قیمت استخرهای شنا در هر متر مربع اندازه گیری می شود، زیرا با کاهش اندازه، هزینه ها کاهش می یابد. هنگامی که صحبت از استخرهای سرپوشیده می شود، بسته به استخر انتخابی، قیمت ها بسیار متفاوت است، این قیمت ها شامل سیستم کنترل محیطی یا واحد کنترل هوا مانند رطوبت گیر و … است. هنگام تعیین بودجه برای یک استخر سرپوشیده، باید هزینه توسعه ساختمان را نیز در نظر بگیرید.

چقدر از استخر استفاده خواهم کرد؟

یکی از بزرگترین نگرانی هایی که صاحبان استخر دارند این است که أصلا چقدر قرار است از آن استفاده کنند. از نظر هزینه و فضا، معمولا استخرهای روباز بیشترین استفاده را خواهند داشت، بنابراین باید مطمئن باشید که از آن نهایت لذت را خواهید برد.

استخرهای روباز عمدتاً از اواخر ماه خرداد تا پایان شهریور استفاده می‌شوند، اما ما مشتریانی داریم که در تمام طول سال شنا می‌کنند، به‌خصوص آن‌هایی که استخر خود را برای آب‌تنی با بخاری گرم می‌کنند.

تا حد زیادی، استفاده از آن به تمایل شما برای گرم کردن استخر بستگی دارد . اگر در ساخت استخر شنا روی یک سیستم با انرژی کارآمد سرمایه گذاری کنید (یک  پمپ حرارتی) می توانید در تمام فصول سال از یک شنای لذت بخش بهره مند شوید.

بهترین راه برای گرم کردن استخر چیست؟

استخرهای شنا برای گرم نگه داشتن نیاز به انرژی قابل توجهی دارند. بخاری های استخر کمی شبیه بویلر هستند و می توانند نفت، برق یا گاز مصرف کنند. برخی از سیستم های مدرن از پمپ های حرارتی منبع هوا برای استخراج انرژی از هوا استفاده می کنند.  بطور میانگین از 1 کیلووات برق تا 5 کیلو وات را انتظار داشته باشید.

هنگام ساخت استخر شنا – بتنی، وینیل یا فایبرگلاس – هزینه های بلندمدت را در نظر بگیرید زیرا سرمایه گذاری در ابتدای کار می تواند در درازمدت سودآوری داشته باشد. یکی از این هدف گذاری ها این است که استخر به محض اینکه به دمای مورد نیاز (معمولاً 26 تا 30 درجه سانتیگراد) برسد گرما را از دست می دهد.

اکثر مشتریان ما یک پمپ حرارتی با منبع هوا را انتخاب می‌کنند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در یک سیستم فوق کارآمد انرژی می تواند انتظار هزینه های جاری کمتری را نیز داشته باشد.

گزینه هوشمندانه این است که روی راه اندازی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنید .استفاده از پمپ حرارتی خورشیدی منطقی است، زیرا در روزهای آفتابی که می خواهید از استخر استفاده کنید، به خوبی گرم می شود.

گزینه دیگر استفاده از  دیگ های زیست توده (مرتبط با یک انبار گرما) است. برای این راه حل به مشاوره تخصصی نیاز دارید، اما سرمایه گذاری قابل توجه معمولاً ارزش آن را دارد.

استخر من باید چه اندازه باشد؟

استخرها در اندازه های مختلف هستند و بهتر است در اندازه صرفه جویی کنید تا هزینه ها را به حداقل برسانید. کوچکترین آنها معمولاً 6×3 متر است، اما ممکن است حوصله شما را سر ببرد. در این اندازه، اکثر مشتریان آن را تبدیل به یک استخر شیرجه می کنند تا پس از یک سونای آب گرم در آن شیرجه زده و از خواص درمانی آن استفاده کنند.

هر چه ساخت استخر شنا بزرگتر باشد، آب بیشتر و نگهداری بیشتری نیاز دارد. مطمئناً به فضای اضافی در اطراف استخر در حدود 2 متر نیاز خواهید داشت . پس برای تصمیم در مورد اندازه موردنیاز استخر با یک متخصص مشورت کنید.

در ساخت استخر شنا به چه میزان تعمیر و نگهداری نیاز دارد؟

از آنجایی که گرما کلر را تجزیه می کند، کار کلیدی پر کردن و بررسی سطح pH و کلر است. خبر خوب این است که کارهای تعمیر و نگهداری تقریباً روتین هستند .حتی دستگاه هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند سطح pH و دما را کنترل کنید و می توانید سیستم های دوز خودکار را خریداری کنید.

اگر از استفاده از کلر متنفر هستید، می توانید یک سیستم نمک استخر نصب کنید یا به گزینه های مدرن مانند یونیزاسیون، اشعه ماوراء بنفش و اکسیژن فعال فکر کنید.

استخر شنا چگونه نصب می شود؟

اساساً چهار راه برای ساخت استخر شنا وجود دارد. متداول ترین آن، روش سنتی بلوک و آستر است . همانطور که از نامش پیداست از بلوک های بنایی و آستر تشکیل شده است (لاینرها معمولاً بین 5 تا 10 سال عمر می کنند).

ثانیاً، از پوسته پیش ساخته فایبرگلاس استفاده می شود. ثالثاً پوسته بتن یا گانیت که از یک قاب مشبک فولادی تشکیل شده است و روی آن شاتکریت یا گانیت پاشیده می شود. در نهایت با یک رندر ضد آب و کاشی کاری می شود.

در نهایت یک پیشرفت جدیدتر، پوسته سرامیک کربنی است.  این فناوری از صنعت هوافضا استفاده می‌کند تا پوسته از پیش ساخته شده با انرژی کارآمد را ارائه دهد که لوله‌کشی شده و همه آن‌ها مطابق با سلیقه شما نصب شده‌اند .

تکنیک‌های فوق به تدریج گران‌تر می‌شوند، اما کمتر مستعد آسیب و خرابی  هستند و برای اجرا کارآمدتر هستند.

هزینه های ساخت استخر شنا و نگهداری چقدر است؟

هزینه های نگهداری استخر باید در نظر گرفته شود. هر چقدر هم که استخر شما پر زرق و برق یا گران باشد، نیاز به نگهداری و نظارت روزانه دارد.

بتن مستحکم و بادوام است، اما برای همیشه دوام نمی آورد. در حالی که روکش های فایبرگلاس و وینیل بیشتر در معرض آسیب هستند و هر 10 سال یا بیشتر نیاز به تعویض دارند. گرمایش و فیلتراسیون می‌تواند پرهزینه باشد، اگرچه این سیستم‌ها در سال‌های اخیر کارآمدتر شده‌اند. زمان‌بندی پیچیده‌تر و تنظیمات سرعت، و همچنین استفاده کم از انرژی باعث کارآمدی این سیستم ها شده است.

پوشش یا روکش استخر نیز از فناوری های مخصوص به خود استفاده می‌کند . استفاده از روکش‌ها در ساخت استخر شنا برای صرفه جویی در هزینه ها بسیار مناسب است و می‌تواند بیشتر گرما را در خود نگه دارد.  اما به یاد داشته باشید که با هزینه‌های برق و تعمیر و نگهداری همراه هستند.

تمیز نگه داشتن استخر می تواند مبتنی بر فناوری باشد. ربات های استخری و جاروبرقی های مکنده خودکار، کف، دیوارها و حتی سطح را از زباله و رشد جلبک ها پاک می کنند.

نظافت و نگهداری از استخر همیشه یکی از گزینه‌های شرکت‌های خدمات استخر است که با خوشحالی می‌توانند یک برنامه منظم برای تمیز کردن و نگهداری به شما ارائه دهند. همچنین ترکیب شیمیایی آب را بررسی کنند، سطح pH را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که نمک، کلر یا آب شیرین شما در وضعیت خوبی است.

بدیهی است که هزینه ها به اندازه، محیط و شرایط بستگی دارد، اما در اینجا برخی از هزینه های عملیاتی و نگهداری به طور میانگین ​​آورده شده است:

  • نگهداری، تمیز کردن و تعمیرات کلی
  • خدمات نظافت و نگهداری عمومی
  • جاروبرقی
  • مواد مصرفی – کلر، اسید، کیت های تست، فیلترها، نمک، ماسه و غیره
  • برق
  • پمپ جایگزین
  • تعمیر بخاری
  • بخاری جایگزین
  • تعویض یا تعمیر وینیل
  • تعویض یا تعمیر فایبرگلاس
  • تخلیه و تعمیر بتن
  • بستن استخر در زمستان

آیا استخر شنا به یک ملک ارزش می دهد؟

یک  قانون کلی می گوید که علاوه بر تقویت سبک زندگی ، ساخت استخر شنا می تواند حدود 7 درصد به ارزش مالی ملک شما اضافه کند.

اگر استخر در شرایط خوبی باشد، در یک ملک بدون تسلط بر فضا باشد و در محله ای باشد که استخر در آن محبوب و مورد انتظار است، اثرات مالی مثبت را می توان به حداکثر رساند.آپشن هایی مانند استخر، سونا و جکوزی می توانند جذابیت و هزینه های بالقوه را برای خرید ملک افزایش دهند.

نتیجه گیری

به عنوان یک قاعده کلی اگر به دنبال ساخت استخر شنا متناسب با منزل خود هستید باید پاسخ سوالات بسیاری را با در نظر گرفتن شرایط و بودجه خود پیدا کنید. این سوالات شامل موارد زیر می شود:

  • برای منزل من استخر سرپوشیده بهتر است یا روباز؟
  • هزینه نصب استخر چقدر است و کدامیک با بودجه من تناسب دارد؟
  • چقدر قرار است از استخر خود استفاده کنم؟
  • بهترین راه برای گرم کردن استخر چیست؟
  • با توجه به متراژ خانه ام ، استخر من باید چه اندازه باشد؟
  • استخر شنا به چه میزان تعمیر و نگهداری نیاز دارد؟
  • استخر شنا چگونه نصب می شود؟
  • هزینه های ساخت استخر چقدر است؟
  • آیا استخر به ملک من ارزش می دهد؟

ما پاسخ تمامی این سوالات را در این مقاله به طور کامل پیش رویتان قرار دادیم. حال انتخاب با خودتان است. آیا می توانید در شرایط کنونی استخر شنای مناسب با منزل خود را بسازید؟ بسیاری از این موارد در ساخت استخر شنا حیاتی هستند و در صورت عدم توجه در آینده مشکلا جبران ناپذیری را پیش رو خواهید داشت. بهتر است پیش از اقدام به کار با یک متخصص خبره در این امر مشورت کرده و شرایط و بودجه خود را با وی در میان بگذارید تا بهترین انتخاب ها را پیش روی شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید