استخر

آب بندی سازه استخر چگونه است؟

 

یکی از بهترین مکان های تفریحی برای شنا در همه فصل ها استخرها است. اما این نکته حائز اهمیت است که استخرها نیز مثل هر مکان دیگری نیاز به توجه و رسیدگی دارند. آب بندی استخر یکی از ضروری ترین مراحل ساخت استخر برای مراقبت و نگهداری از آن است.

اغلب استخرها از موادی مانند سیمان و بتن ساخته شدند . این مواد قابلیت نفوذ آب در خود را به راحتی دارند که در صورت عدم آب بندی، آب به آنها نفوذ کرده و باعث نشتی و ترک خوردن آن خواهد شد.بنابراین اگر به افزایش طول عمر استخر خود علاقه دارید باید این نکته را بدانید که آب بندی و عایق کردن استخر از ترک خوردن و خرابی آن جلوگیری می کند.

استخرها در انواع، طرح ها، اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارند و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای نگهداری یک استخر ضروری است که مطمئن شوید ساختار آن ضد آب است تا از سطوح و دیوارها در برابر همه عوامل تهاجمی که می توانند دوام آن را به خطر بیندازند، محافظت کند.

 

 

انواع مختلف استخر

  • استخرهای تجاری
  • استخرهای مسکونی
  • استخرهای بالای زمین
  • استخرهای سرپوشیده
  • استخرهای روباز
  • استخرهای بتنی
  • استخرهای فایبرگلاس
  • استخرهای وینیل
  • استخرهای دیواری
  • استخرهای بی نهایت
  • استخرهای سه بعدی

 

چرا  آب بندی سازه استخر مهم است؟

پیشگیری از نشتی آب یکی از دلایل عمده استفاده از آب بندی در ساخت استخر است. اما موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که این عامل را ضروری می کند. در صورت استفاده از آب بندکننده ها این اطمینان برای شما به وجود می آید که تا سال های سال استخر شما ظاهر بیرونی خوبی دارد. همچنین در فصول سرد سال استخر شما از سرما و یخبندان در امان است.

همه این عوامل در افزایش طول عمر استخر دخیل هستند و آن را بهینه می کنند. کف استخر نیز باید آب بندی شود چرا که در صورت عدم توجه به این مهم آب به کف استخر نفوذ کرده و با گذر زمان شاهد نشتی ، تخریب و ترک در کف استخر خواهید بود.

 

فشار هیدرواستاتیک منفی و فشار مثبت چیست؟

در فرایند آب بندی استخرهای شنا همواره تعاریفی مدنظر می باشد. یکی از این تعاریف مهم فشار مثبت و فشار منفی است. فشار مثبت به فشاری گفته می شود که آب درون استخر به دیواره های درونی وارد می کند و همواره درصدد نفوذ به داخل آن است. در آب بندی سازه های استخر بتنی از آب بندی فشار مثبت استفاده های فراوانی می شود و باعث آب بندی مخزن بتنی از داخل خواهد شد.

همچنین فشار منفی تعریف دیگری است که در آب بندی سازه های بتنی به کار می رود. این فشار به سیال هایی اشاره می کند که از بیرون به ظرف وارد می شوند و تمایل به نفوذ در آن دارند. به عنوان مثال استخرهایی که در داخل زمین ساخته می شوند و سطح آب آنها بالا است ، اشاره به فشار منفی دارند.

در اینگونه استخرها از آب بندی فشار منفی استفاده می شود و از بارزترین مواد مورد استفاده در آنها مواد کریستال شونده و نفوذگر هستند.

 

چسب ضدآب برای آب بندی سازه استخر چه کاربردی دارد؟

یکی از روش های آب بندی در ساخت استخر استفاده از چسب بتن پلیمری است که بر پایه رزین های امولوسیونی طراحی شده است. با استفاده از این چسب ، بتن چسبندگی بیشتری پیدا می کند و ملات جدید به بتن های قدیمی بهتر می چسبند. علاوه بر این نفوذ آب در بتن غیر ممکن شده و مقاومت فشاری و کششی و همچنین مقاومت بتن در فصل سرما و یخبندان افزایش می یابد.

 

مراحل آب بندی استخر

هر استخر شنا باید به یک صورت ضد آب باشد زیرا استخرها به موادی نیاز دارند که دارای بالاترین سطح مشخصات فنی در رابطه با عایق رطوبتی و خواص مکانیکی باشد. در ادامه مراحل گام به گامی که برای آب بندی باید انجام شود را خواهیم گفت:

 

ریخته گری بتن با مواد ضد آب

هنگام ساخت استخر و بتن ریزی اولیه به مواد ضد آب نیاز دارید که بتواند فشار هیدرواستاتیک مثبت و منفی را تحمل کند زیرا این اولین قدم برای ساخت استخر شنای ضد آب است.توصیه می شود بتن خود را با مواد ضد آب کریستالی آب بندی کنید تا بتن را از نفوذ آب محافظت کند.

 

آماده سازی سطح

بسترهای بتنی باید سالم و دارای مقاومت فشاری کافی باشند. اطمینان حاصل کنید که بستر تمیز، خشک و عاری از هرگونه آلودگی مانند کثیفی، روغن، گریس، پوشش‌ها و عملیات سطحی و غیره است.

بتن ضعیف باید برداشته شود و عیوب سطحی مانند فضاهای خالی باید به طور کامل آشکار شود. تعمیرات، پرکردن فضاهای خالی و تسطیح سطوح را می توان با استفاده از ملات تعمیری انجام داد. برای دستیابی به سطحی یکنواخت، بستر بتن یا کف باید آستر یا تراز شود.

 

آب بندی مفاصل

از واتراستاپ های کاستار برای آب بندی درزهای ساختمانی و حرکتی در ساخت استخر استفاده می شود.

 

غشاء ضد آب

برای مقاومت مداوم در برابر فشار هیدرواستاتیک غشاء ضدآب مناسب است.  این غشا قبل از قرار دادن کاشی ها و پس از آماده شدن بستر ، روی سطح زیرلایه اعمال می شود.

 

کاشی کاری

برای استخرهای شنا، مهمترین ویژگی که هنگام استفاده از چسب کاشی باید به آن توجه کرد چسبندگی سریع، مقاومت در برابر آب و دوام عالی است. توصیه می شود که برای استخر خود از چسب کاشی مرغوب استفاده کنید.

 

بهترین نوع چسب کاشی

بسیار مهم است که در زمان خرید چسب محل استخر و جنس کاشی خود را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال در مکان هایی مثل استخرهای سرپوشیده که دمای استخر پایین است، استفاده از چسب کاشی پرسلان توصیه می شود. اما در شهرهای گرم و خشک که دمای هوا در تابستان بسیار بالا می رود بهتر است از چسب سرامیک دوجزئی استفاده شود. به همراه این چسب باید از پودرهای بندکشی نیز استفاده گردد.

 

چرا به عایق رطوبتی استخر نیاز داریم؟

دلیل این امر این است که عایق رطوبتی استخر بیشتر در معرض فشار ثابت آب است . عوامل نیاز به عایق رطوبتی در ساخت استخر عبارتند از:

  • ترک های انقباضی که در طول فرآیند پخت بتن ظاهر می شوند
  • عدم وجود موانع ضد آب بین آب استخر و دیوار بتنی
  • خرابی در لوله کشی و خطوط مکش
  • ایجاد لانه زنبوری در طول فرآیند بتن ریزی که باعث تضعیف ساختار می شود
  • اتصالات ساختمانی
  • نفوذ لوله
  • خوردگی در اثر نفوذ آب و هوا که از طریق سطوح ایجاد می شود

 

نکاتی که در هنگام آب بندی کردن استخرها باید در نظر گرفته شود

بسیاری از مسائل می تواند توسط پیمانکاران استخر شنا در طول مرحله برنامه ریزی برای ساخت و ساز یا بازسازی انجام شود. عناصر مختلفی در هنگام آب بندی باید در نظر گرفته شوند:

  • تجزیه و تحلیل دمای محیط و نیازهای عملکردی که توسط مشتری درخواست می شود
  • غشای ضد آب باید به درستی آب بندی شود تا فشار هیدرواستاتیک آب را تحمل کند
  • سطح استخر باید دارای سیستمی باشد که استحکام، قابلیت نظافت آسان، مقاومت در برابر اثرات شیمیایی و عدم تغییر رنگ را فراهم کند.
  • لایه نقاشی یا کاشی کاری را نباید به عنوان یک لایه ضد آب در نظر گرفت
  • یک سیستم عایق رطوبتی مناسب زیر کاشی همیشه باید اعمال شود
  • عایق رطوبتی در گوشه ها باید با استفاده از نوارهای آب بندی انجام شود
  • در زمان نصب کاشی ها باید حداقل عرض درز 2-3 میلی متر حفظ شود و با دوغاب سیمانی دوغاب کاری شود.
  • سیستم ضد آب مورد استفاده در ساخت استخر باید با فشار آب مثبت و منفی مطابقت داشته باشد

 

عایق رطوبتی استخر

 

مرحله 1- انتخاب یک محصول ضد آب:

محصول مورد نظر باید هم فشار هیدرواستاتیک مثبت و هم منفی را بررسی کند. فشار هیدرواستاتیک مثبت از بستر بالا و فشار منفی از زیر بستر استخر می آید.

محصول مناسب باید روی سطح زیرلایه اعمال شود و قبل از شروع کاشی کاری اجازه داده شود تا خشک شود.برای نصب کارآمد، غشایی را انتخاب کنید که امکان اتصال مستقیم کاشی را فراهم کند.

 

مرحله 2- بستر را صاف کنید

شما باید هر گونه تغییر در دیوار یا کف استخر را در سطح قابل قبول آب قرار دهید.برای این مرحله می توان از مواد مختلفی استفاده کرد.

 

مرحله 3- بستر را تمیز کنید

برای تسهیل پیوند قوی بین غشای ضد آب و کاشی، اطمینان حاصل کنید که بستر به درستی آماده شده است.آلاینده‌هایی مانند چربی، گرد و غبار و باقیمانده‌ها را به همراه مواد سست از لانه زنبوری یا شیرآلات از سطح زیرین با شستشوی فشاری، سندبلاست، شات بلاست و آسیاب پاک کنید.

در مرحله بعد، تمام نفوذها، اتصالات، درزها، گوشه ها، زهکش ها و درزهای انبساط و کنترلی که می توانند بهترین سیستم ضد آب را در ساخت استخر تضعیف کنند، آب بندی می شوند.قبل از استفاده از غشا باید سطح را با یک اسفنج مرطوب تمیز کرد و بگذارید خشک شود.

پس از آماده سازی نهایی، گرد و غبار را با جاروبرقی پاک کنید، سطح را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و قبل از استفاده از غشاء اجازه دهید خشک شود.

 

مرحله 4- غشای ضد آب را اعمال کنید

هنگامی که استخر شنا برای عایق رطوبتی آماده شد، تمام سطح طبق مشخصات سازنده با غشاء پوشش داده می شود.برای تسهیل اتصال قوی برای غشای ضد آب، بررسی محدودیت در محدوده دما در طول کاربرد بسیار مهم است.

یک محصول با کیفیت معمولاً در سه لایه گچ کاری می شود. می توان آن را با غلتک، ماله یا اسپری روی بتن تازه سه روزه اعمال کرد و ظرف دو تا سه ساعت خوب می شود.

تمام مراحل باید طبق دستورالعمل محصول و با استفاده از مش ضد آب انجام شود. پس از اتمام کار، غشاء را با استفاده از غلتک ، ماله V  یا سمپاش روی تمام سطح اعمال کنید.

اولین لایه را در حداقل 2-25 میل [ضخامت لایه مرطوب] اعمال کنید. اجازه دهید به مدت 1-2 ساعت یا تا زمانی که غشاء نیمه شفاف شود، خشک شود. سپس لایه دوم را با زاویه قائم به لایه اول بزنید.

 

مرحله 5- تست نشتی

هنگامی که غشاء به درستی خشک شد، قبل از شروع نصب کاشی، تست کنید تا از ضد آب بودن استخر مطمئن شوید.

پس از یک هفته ، آزمایش سیل یا آزمایش فاز باید انجام شود تا از ضد آب بودن ساخت استخر برای شروع نصب کاشی اطمینان حاصل شود. با این حال، اگر هرگونه نشتی تشخیص داده شود، نقصی وجود دارد که باید با تعمیرات برطرف شود و برای انجام تعمیرات، استخر را تا آنجا که لازم است تخلیه کنید.

 

برای آب بندی استخر از چه روش هایی استفاده می شود؟

برای آب بندی استخرها از روش های زیادی استفاده می کنند.

 

پودر نفوذگر و پودر کریستال شونده

یکی از بهترین روش های آب بندی استخر است. در استخرهای بتنی این روش بیشتر بکار می رود. علاوه بر این روشی بصرفه و اقتصادی است. پودر کریستال شونده به علت نفوذ در قسمت های عمیق بتن ، قابلیت محافظت از نشتی و خسارات را دارد.

برای استفاده از این پودر آن را با آب مخلوط نموده و به عنوان روشی برای آب بندی استخر نگهداری و استفاده  می کنند.

 

آب بند پلیمری

پودر پلیمری یک آب بند بسیار مقاوم و قدرتمند برای استفاده در استخرهاست. حتما برای استفاده از این روش باید از تخصص و دقت کافی برخوردار باشید. بنابراین دستورالعمل های روی برچسبمحصول را به دقت بخوانید. این پودر نیز با آب مخلوط شده و در سطوح مختلف استخر از نشتی آب جلوگیری می کند.

اغلب پودرهای پلیمری به این صورت استفاده می شوند که یک بار بر روی سطح مورد نظر مالیده شده و مجددا یک بار دیگر با دقت این کار باید تکرار شود. پس از 24 ساعت از بکارگیری می توان از استخر استفاده نمود.

 

خمیر عایق بندی

در برخی از موارد در ساخت استخر شاهد به وجود آمدن شکاف هایی هستیم که دلیل آن فشار هیدرواستاتیک است. بدین منظور می توان از خمیر عایق بندی برای گرفتن درزها و شکاف ها استفاده نمود. خمیر عایق بندی را با ترکیب کردن پودر و رزین پلیمری می سازند و دلیل محبوبیت آن بیشتر بخاطر امکان آب بندی در حین وجود آب در استخر است.

 

رزین

یکی از بهترین روش ها برای آب بندی استخر استفاده از أنواع رزین ها است. رایجترین أنواع رزین ها رزین اکریلیک و رزین پلیمری هستند که اغلب برای آب بندی استخر بکار می روند.

 

پلیمر مایع

این پلیمر نیز ماده ای مشابه با پودر پلیمر است اما تنها تفاوت آن اینست که آن را به شکل مایع درآوردند. استفاده از این ماده بسیار آسان و کاربردی تر است و یکی از بهترین روش های عایق بندی و آب بندی استخر بشمار کی رود.

 

چسب کاشی

همانطور که در بالا ذکر کردیم از چسب کاشی برای انجام کاشیکاری در استخر استفاده می شود. کاشی کاری خود یکی از مراحل مهم آب بندی در استخر است اما استفاده از چسب کاشی به تنهایی روش خوبی برای عایق بندی نیست. با اینحال باید در انتخاب چسب کاشی و روش درست چسباندن آن دقت کافی را اعمال نمود. در اغلب چسب های کاشی از مواد آب بند کننده استفاده شده است که در کاهش نفوذپذیری آب به سازه استخر بسیار موثر است.

 

نتیجه گیری

انتخاب پوشش آب بندی در ساخت استخر بسیار مهم است.  آب نقش مهمی در ساختار استخر ایفا می کند و یک عامل تهاجمی برای اسکلت و مواد به کار رفته در ساخت آن است. دیوارها و زمین استخر تحت نفوذهای مختلفی از جمله ورودی ها، گلوگاه های اسکیمر، وسایل روشنایی، سیستم های نظافتی و غیره قرار دارند. همه اینها به همراه فشار ثابت آب می تواند منجر به نشتی شود. پوسته های بتنی باید آب بندی شوند تا اطمینان حاصل شود که آب را در خود نگه می دارند. به همین منظور آب بندی سازه استخر انجام می شود تا از ضدآب بودن آن اطمینان حاصل گردد.

به این منظور از روش ها و مواد مختلفی استفاده می شود. یک متخصص به راحتی می تواند نشتی استخر شما را بگیرد و آن را با دوام و استحکام بالایی به شما تحویل دهد. اما دانستن در مورد مراحل و نحوه انجام اینکار به شما کمک می کند که نسبت به استخر خود آگاهی های لازم را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید